Volgens Europese Commissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) is de weigering om de regel aan te passen nadelig voor consumenten in Nederland, die twee keer zo veel moeten gaan betalen als volgens de Europese methode. De kritiek richt zich op de tarieven die telecombedrijven elkaar in rekening brengen voor oproepen tussen hun netwerken.

OPTA nuanceert de lezing van Kroes. Volgens een woordvoerder is de telecomwaakhond gebonden aan een uitspraak van de Nederlandse rechter, het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. ,,We moeten wel zo handelen als we doen.”

Onjuist

De OPTA heeft dat ook aan Brussel laten weten, aldus de woordvoerder. Hij bestrijdt verder dat de consument twee maal zo duur uit zou zijn met de regel die de OPTA hanteert. Het zou slechts gaan om hooguit 1 procent extra.

Brussel gaf OPTA drie maanden de tijd voor gevraagde aanpassingen. De commissie neemt op 13 juni een besluit over te nemen stappen, zei een woordvoerder van Kroes dinsdag. Een mogelijkheid kan zijn dat de EU van de OPTA gaat eisen de regel te wijzigen of in te trekken.

Werkelijke kosten

Oorspronkelijk volgde OPTA de Europese aanbeveling om alleen werkelijke kosten in rekening te brengen. Maar na protesten in Nederland en een uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven zag de waakhond zich gedwongen de regels aan te passen, zodat telecombedrijven ook indirecte kosten aan de klant kunnen doorberekenen.

Het is de eerste keer dat de Europese Commissie met haar nieuwe bevoegdheden op telecomgebied Nederland aanpakt. De commissie wil met die uitgebreide macht de concurrentie bevorderen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl